Pagina 4 van 4

Re: Rolbeugel en Rolkooi uitleg

Geplaatst: 04 sep 2014 23:05
door Gerard Roelofsen
Maar dan is het op zich mochelijk

Re: Rolbeugel en Rolkooi uitleg

Geplaatst: 05 sep 2014 17:05
door Jaap blom
Auto zoals op de foto is in nederland een constructieve wijziging waarbij een komplete herkeuring om de hoek komt kijken. Hiervoor gelden de zelfde regels als een eigenbouw cabriolet. Omdat de ontwerpen van BMW hier in europa door een auteursrecht worden beschermd mag de auto niet meer als bmw op kenteken komen. Een gevolg hiervan is dat je een constructeurs diploma moet hebben en sterkteberekeningen van de auto moet laten zien bij de keuring. De oplossing hiervoor moet je zoeken in een kort verblijf in Engeland, waar je volgens de wet nog steeds het recht hebt om je eigen auto te bouwen. deze zes maanden daar laten en meenemen naar NL. Doordat de EU regels gelden moet de RDW een kenteken afgeven als het voertuig reeds eerder in de EU een kenteken heeft gekregen.

Re: Rolbeugel en Rolkooi uitleg

Geplaatst: 11 sep 2014 12:41
door j.k.racing
@jaap ,
is het dan niet slimer om in nl de bmw om te bouwen hele maal klaar dan naar engeland te gaan voor 2 weken .
om keuren en dan weer terug naar nl ?
heb familie in engeland wonnen .

en wat ik me dan af vraag is moet de sterke berikening van de hele auto zijn of van wat je aan wil gaan passen ?

Re: Rolbeugel en Rolkooi uitleg

Geplaatst: 11 sep 2014 12:58
door Jaap blom
Ik zou als ik in jouw schoenen stond eens met de RDW bellen. Die kunnen je al snel vertellen welke zaken er op papier moeten staan bij een wijziging in de constructie. Na ombouw over de weg kan ontzettend dure verrassingen van oom agent veroorzaken en je een verzekerings probleem opleveren. Je hebt namelijk een type goedgekeurde auto verzekerd, de ombouw veroorzaakt dat de basis typegoedkeuring vervalt. In Engeland dient de wagen een tenaamstelling te hebben op de papieren bij export die niet de jouwe kan zijn, en de ombouwer die ik ken laat ze daar drie maand om gezever te voorkomen.

Re: Rolbeugel en Rolkooi uitleg

Geplaatst: 06 nov 2014 18:54
door AwAutosport
Hallo,

In het voorbeeld staat er een stijl getekend als B, van welke B maten moet ik hier uit gaan gezien er 3 staan, B1 B2 en B3.

Groeten AwAutosport

Re: Rolbeugel en Rolkooi uitleg

Geplaatst: 06 nov 2014 22:00
door Jaap blom
Dat ligt er aan hoe je de kooi maakt. Wil je een kooi of alleen een beugel? Ik zal eens in mijn sfi boek neuzen voor de exacte maten met een duidelijkere tekening.

Re: Rolbeugel en Rolkooi uitleg

Geplaatst: 07 nov 2014 17:06
door AwAutosport
Hallo Jaap,

Bedankt voor uw reactie, ik wil de auto bouwen volgens het voorbeeld full body cars 12 punts en 7.5 sec.

Vriendelijke groeten,

AwAutosport

Re: Rolbeugel en Rolkooi uitleg

Geplaatst: 08 nov 2014 12:55
door Gerard Roelofsen
Wat is het gewicht van de auto dan? Een 7.5 kooi kom je in de 25.? Spec uit afhankelijk van het gewicht

Re: Rolbeugel en Rolkooi uitleg

Geplaatst: 08 nov 2014 21:07
door Jaap blom
AW-Autosport: Jouw rolkooi valt inderdaad onder SFI spec 25. Hiervoor zijn er verschillende mogelijkheden. Er van uitgaande dat je een originele auto als basis hebt zijn er al vijf of zes mogelijke manieren van opbouw. Deze specificatie geeft ook al een zgn funny car cage aan bij de bestuurder. Daarom is het handig dat we weten welk type auto en welke klasse je wilt rijden.
Om je eerste vraag te beantwoorden: De achterste buizen zijn in chrome moly 1 1/4 inch diameter en .049 inch materiaaldikte. in mild steel wordt dat 1 1/4 inch diameter bij .108 inch materiaaldikte. voor een kooi in deze specs kunnen dat er wel meer dan twee tot aan zes stuks zijn overigens.
Het is verstandig om bij zo'n ingewikkelde kooi eens contact met ons op te nemen. Alle tekeningen zijn in ons bezit waardoor we snel een juiste passende tekening kunnen laten zien.