Shepherd moon Honda civic 1500cc mini-me

Gebruikersavatar
Shepherd moon
Senior
Berichten: 322
Lid geworden op: 22 dec 2011 17:54
Locatie: Belgie Waasland

Shepherd moon Honda civic 1500cc mini-me

Bericht door Shepherd moon »

Hallo,

Ik zal hier ook eens m'n project opnieuw plaatsen.
Dit is een honda civic met een Atmosferisch D15 basisblokje.

Ik heb reeds 2 vorige blokken in m'n portefolio staan.
De ene heb ik gewoon op pensioen gestuurd, de andere heb ik op KOE2008 door een gebroken schakelvork en daaruit ontstane misshift volledig opgeblazen.

Dan ben ik in 2010 begonnen met de opbouw van een geoptimaliseerde kopie van dat blok.
Dit was nodig om verder upgrades in het blok toe te laten zoals nokkenas etc...

Het zal een overzicht zijn van bestaande posts in andere fora.

eerst en vooral een spec overzicht:

overzicht update 15/02/2011

overzicht motor anno 2008:
Wordt de basis voor blokje anno 2010 2011 :)

- D15B2 blok 1496cc
- PM IG zuigers CR 12,5 (D13B2) aangepast
- Z6 cilinderkop stock porting
- OMI performance kleppen (2011)
- OMI performance klepveren (2011)
- OMI performance titianium retainers (2011)
- D16Y8 koppakking
- Bisimoto Level 3 nokkenas (2011)
- 4-2-1 spruitstuk op maat en 54mm lijn (RVS)
- Skunk 2 pro series intake manifold (2011)
- B16 60mm gasklep conisch uitgedraaid
- Hondata IM pakking
- P28 ECU ECtune (intern omschakelbaar naar Hondata S300)
- lagering krukas en drijfstangen op maat
- ARP rodbolts
- CIA gettho style isolated
- home made breather kit
- Mishimoto half size radiator
- Mishimoto Fan 14inch
- NGK bougiekabels
- Aerospeed nokkenastandwiel

transmissie:

- fidanza 4.3 clutch 6 puck ceramisch, sprung
- fidanza vliegwiel
- S20 D16Z6 aangepaste versnellingsbak (mfactory 3-5) FD 4,437 (2011)
- carbonized synchro's (2011)

onderstel anno 2008:
+ update 2011

- VTI swaybars voor en achter
- Koni Geel rondom
- H&R veren
- Rota slipstream 15inch black
- Khumo ESCTA KU31 en toyo R888
- ferrodo 777 blokken vooraan
- Brembo maxx schijven OEM replacement
- prothane bushings master kit (2011)


Ikzelf heb de volledige bouw en samenstelling uitgevoerd.
Dit geeft nu 166,7pk en 154nm op de RICA Dyno, gemapt door Gaskleppie aka Frank Koppen op het ECtune systeem.

Er zijn nog aanpassingen nodig zoals het vergroten van de uitlaatlijn, want deze is een bottleneck in het systeem geworden, vervolgens daarop een remapping met de hondata S300 zodat ik weer toegang heb met de laptop om eigen kleine aanpassingen uit te kunnen voeren.
Later zou de cilinderkop ook nog gepoort worden om nog optimaler met de huidige nokkenas te kunnen werken.

foto's van de werkzaamheden van m'n laatste blokje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Honda EG4 "Mini-me" D15 (RIP) 148pk 174,8 nm
60ft 2,17 sec 200m 9,360 sec 121,83km/u 400m 14,612 sec 150,13 km/u (Brustem)
NU 166,8pk 154nm
60ft 2,335 sec 200m 9,540 sec 123,08km/u 400m 14,656 sec 154,18 km/u (Drachten)

Gebruikersavatar
Shepherd moon
Senior
Berichten: 322
Lid geworden op: 22 dec 2011 17:54
Locatie: Belgie Waasland

Re: Shepherd moon Honda civic 1500cc mini-me

Bericht door Shepherd moon »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De spec's van het stokje :smile:

Afbeelding

bushings voor het onderstel:

Afbeelding

foto's van het spruitje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



SM-AFR + DM-5 AFR Combo

Afbeelding
Afbeelding

Deze kan ik dan handig aan de S300 plaatsen en eindelijk een indicatie hebben van het AFR.

en meteen ook m'n versleten torque mounts dan maar gaan vervangen met de avid

Afbeelding
Honda EG4 "Mini-me" D15 (RIP) 148pk 174,8 nm
60ft 2,17 sec 200m 9,360 sec 121,83km/u 400m 14,612 sec 150,13 km/u (Brustem)
NU 166,8pk 154nm
60ft 2,335 sec 200m 9,540 sec 123,08km/u 400m 14,656 sec 154,18 km/u (Drachten)

Gebruikersavatar
Shepherd moon
Senior
Berichten: 322
Lid geworden op: 22 dec 2011 17:54
Locatie: Belgie Waasland

Re: Shepherd moon Honda civic 1500cc mini-me

Bericht door Shepherd moon »

- spruistuk skunk 2 en de nokkenas bisimoto level 3

Voor:

Afbeelding

tijdens:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Dan de werken aan de nokkenstok.
Daar had ik helaas niet echt foto's van genomen. Was ik tijdens de klus gewoon vergeten :roll:

de oude Z6 die er uit vliegt :)

Afbeelding

en de nieuwe die er in ligt :-D

http://www.youtube.com/watch?v=1vHXJoOadWg

heb me weer eens verleidt in een cheap modus DIY jobke :geek: .
300€ voor een AEM intake buisje vond ik er dik over. :lol:

Dus jobke uitgevoerd:
Namelijk het maken van een grotere Cold Air Intake.
m'n vorige was 60mm op een gasklep van 60mm conisch uitgedraaid naar 64mm. Dus moest ook eens in orde komen.

gekocht:

- Regenpijp buis 70mm 3m
- 3 koppelingskes 45° 70mm
- buisisolatie 76mm
- aluminium flexibel 100mm

prijs waar je 2 stuks mee kunt maken van het overschot aan materiaal 35€ :roll:

Afbeelding

ff proberen maar snel werd duidelijk dat er een paar praktische problemen opdoken. Vooral het gevoel hebben dat ik me ergens in een middeleeuws spel bevond waar ik maar niet van af geraakte... :-k :? :P

Afbeelding

Dan maar anders aangepakt en na een beetje zagen, passen en lijmen het volgende gebrouwseld.

Afbeelding

Daarna tekeer gegaan met de buisisolatie er over te wikkelen met wat snijwerk en ducktape, Daarna de grote aluminium condoom die er overgetrokken werd waardoor uiteindelijk dit ontstond.

Afbeelding

Afbeelding

Tja, ik was eens nieuwsgierig hoeveel het spel woog zodus... eigenlijk geen idee of dat veel of niet veel is 8-[

Afbeelding

Daarna de boel ff in de wagen gepropt, filter erop gezet, de overige strook alu er nog wat verder uitgetrokken waardoor alles mooi bedekt werd. Het is nogal een eye catcher onder de kap :lol:
Maar als het hetzelfde koelresultaat haalt dan m'n vorige knutselwerk ben ik content.

Afbeelding
Honda EG4 "Mini-me" D15 (RIP) 148pk 174,8 nm
60ft 2,17 sec 200m 9,360 sec 121,83km/u 400m 14,612 sec 150,13 km/u (Brustem)
NU 166,8pk 154nm
60ft 2,335 sec 200m 9,540 sec 123,08km/u 400m 14,656 sec 154,18 km/u (Drachten)

Gebruikersavatar
Shepherd moon
Senior
Berichten: 322
Lid geworden op: 22 dec 2011 17:54
Locatie: Belgie Waasland

Re: Shepherd moon Honda civic 1500cc mini-me

Bericht door Shepherd moon »

na wat gesukkel rond het afstellen bij rica enginering terechtgekomen om daar deze degelijk te laten mappen door Frank Koppen.

resultaat tot nu toe:

Afbeelding


En nu heb ik nog als eerste update een Oil Catch Tankje in elkaar geknutselt van 500ml om in regel te zijn met de DHRA Regels.
bij deze komt nu ook de oliedampen dus niet meer in m'n inlaat en blijft de inlaatlucht ook zuiver.
Dit is dus echt het pure DIY werk voor een appel en een ei...

Het bij elkaar gezochte materiaal om te starten met improviseren.
Crappy gsm pic trouwens.

Afbeelding

En dan stap voor stap de boel beetje in elkaar knutselen:
De wol is NIET gebruikt !! :naughty ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is nu het zicht op dit moment under the hood.

Afbeelding

verder is alles van m'n versnellingen dus binnengekomen. :smile:
crappy pic van gsm

Afbeelding

Afbeelding
Honda EG4 "Mini-me" D15 (RIP) 148pk 174,8 nm
60ft 2,17 sec 200m 9,360 sec 121,83km/u 400m 14,612 sec 150,13 km/u (Brustem)
NU 166,8pk 154nm
60ft 2,335 sec 200m 9,540 sec 123,08km/u 400m 14,656 sec 154,18 km/u (Drachten)

Gebruikersavatar
Shepherd moon
Senior
Berichten: 322
Lid geworden op: 22 dec 2011 17:54
Locatie: Belgie Waasland

Re: Shepherd moon Honda civic 1500cc mini-me

Bericht door Shepherd moon »

opbouw versnellingsbak:

Afbeelding

vergelijking hoofdpas tandwielen 5e

Afbeelding

vergelijking hoofdpas 3e versnelling

Afbeelding

de syncrokrans is bij het ene groter dan de tandwielen, bij het andere duidelijk omgekeerd nu 3e versnelling

Afbeelding

hoofdasje D13 terug samen gemonteerd.

Afbeelding

hulpas 3e versnelling vergelijking oud en nieuw

Afbeelding

hulpas 5e versnelling vergelijking oud en nieuw

Afbeelding

Z6 differentieel met de D13 krans om de kortere eindverhouding te bekomen.

alles nog eens in de behuizing gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

klaar voor montage van de v-bak

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het is een enorm verschil tov vorige bak qua schakelen.

5e versnelling 3000tr is een lekkere 70km/u :drive:

dus nu is het eigenlijk duidelijk een 1...2...2,5...3...3,5 versnellingsbak geworden :ph43r:
Honda EG4 "Mini-me" D15 (RIP) 148pk 174,8 nm
60ft 2,17 sec 200m 9,360 sec 121,83km/u 400m 14,612 sec 150,13 km/u (Brustem)
NU 166,8pk 154nm
60ft 2,335 sec 200m 9,540 sec 123,08km/u 400m 14,656 sec 154,18 km/u (Drachten)

Gebruikersavatar
Shepherd moon
Senior
Berichten: 322
Lid geworden op: 22 dec 2011 17:54
Locatie: Belgie Waasland

Re: Shepherd moon Honda civic 1500cc mini-me

Bericht door Shepherd moon »

een paar filmpjes nadien.
filmpje 1, wegdek is nog redelijk nat...

https://picasaweb.google.com/lh/photo/q ... directlink

filmpje 2, een van de betere runs trouwens in het begin. Verder kwam op het einde m'n boutje van m'n koppeling los en kon ik aan de kant van de weg ff de boel terug herstellen :lol:

https://picasaweb.google.com/lh/photo/r ... directlink

Afbeelding

Afbeelding

filmpje 3, beetje algemene indruk over alles, op het einde kan je zien hoe het boutje dat weer losgekomen is in het kleppendeksel olie deed rondspatten, alsook het rookpluimpje uit de catchtank.

https://picasaweb.google.com/lh/photo/C ... directlink

Btw, het slechte schakelen soms viel me op dat ik net tegen een muur schakel, dus gewoon er ff geheel niet in wilt schieten. kraken heb ik nooit gehad.

Was op de laatste wedstrijd in Drachten ook het geval soms en kreeg ik absoluut geen stabiele tijden.
Maar nu blijkt dat de koppeling nog degelijk moet afgeregeld worden, want deze lijkt niet genoeg te ontkoppelen en op hoge toeren manifesteerd zich dat in een slecht schakelende bak.

Dus dit is tot nu toe het projectje snel in een grote notendop geplaatst :mrgreen:
Honda EG4 "Mini-me" D15 (RIP) 148pk 174,8 nm
60ft 2,17 sec 200m 9,360 sec 121,83km/u 400m 14,612 sec 150,13 km/u (Brustem)
NU 166,8pk 154nm
60ft 2,335 sec 200m 9,540 sec 123,08km/u 400m 14,656 sec 154,18 km/u (Drachten)

Gebruikersavatar
Corsa_GSi
DHRA Timing Crew
DHRA Timing Crew
Berichten: 750
Lid geworden op: 19 okt 2011 14:38
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Re: Shepherd moon Honda civic 1500cc mini-me

Bericht door Corsa_GSi »

Goed bezig, die tijden in de constante 13 gaan er wel komen!
Speed provides the one genuinely modern pleasure!

Gebruikersavatar
Gerard Roelofsen
DHRA Technical Inspection
DHRA Technical Inspection
Berichten: 1245
Lid geworden op: 17 okt 2011 20:32
Locatie: Borculo

Re: Shepherd moon Honda civic 1500cc mini-me

Bericht door Gerard Roelofsen »

Leuk verslag, je let op heel veel details. super project.
Whatever you can do, or dream you can, BEGIN IT!
Boldness has Genius, Power and Magic in it.
"Goethe"

People that believe in heaven, Don't want to die to get there!
"Steve Jobs"

Gebruikersavatar
Marcel Gouma
DHRA Technical Inspection
DHRA Technical Inspection
Berichten: 955
Lid geworden op: 15 sep 2011 12:27
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Shepherd moon Honda civic 1500cc mini-me

Bericht door Marcel Gouma »

Idd leuk het project zo te zien..
Lekker bezig :D
http://www.corsa-novatuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Webmaster DHRA

Gebruikersavatar
Corsa_GSi
DHRA Timing Crew
DHRA Timing Crew
Berichten: 750
Lid geworden op: 19 okt 2011 14:38
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Re: Shepherd moon Honda civic 1500cc mini-me

Bericht door Corsa_GSi »

Er wordt in Belgie heel innovatief en veilig met de wetgeving omgegaan, kunnen we denk in NL soms nog wat van leren :shhh
Speed provides the one genuinely modern pleasure!

Plaats reactie